Dlaczego nazywanie logo logotypem to błąd?

Kilka tygodni temu w pixelowym poradniku na fanpage’u poruszyłam temat logo i tego, co właściwie oznaczają terminy logotyp, sygnet, no i samo logo 🙂 Wpis ten spotkał się z dość dużym zainteresowaniem, postanowiłam więc odnieść się do niego także tutaj i trochę go rozwinąć.

Jak pisałam we wspomnianym wpisie, logo i logotyp to terminy, które są ze sobą często mylone. Mimo swojego podobieństwa nie są one jednak synonimami, choć w pewnych sytuacjach mogą oznaczać jedno i to samo. Ale do rzeczy 🙂

Logotyp to ta część logo, która przedstawia nazwę marki.

Bardzo często bywa, że logo składa się z samego logotypu. Na pewno znasz takich przypadków mnóstwo: Google, Coca-Cola, eBay, Samsung, Sony, FedEx, Kodak, Dell, Logitech czy mój ukochany Pentax, którego akurat mam pod ręką, więc to pierwsze logo składające się z samego logotypu, które przyszło mi do głowy 🙂 Wymieniać dalej? 🙂 Wszystkie te logo składają się z samej nazwy marki i to jest właśnie ta jedna jedyna sytuacja, w której logotyp = logo.

Kiedy więc logotyp to NIE TO SAMO co logo? Kiedy składa się ono z czegokolwiek poza samą nazwą marki.

Logotyp a logo - Zdjęcie nr 1

Na logo mogą się składać trzy elementy: sygnet, wspomniany już logotyp oraz tagline. Co to oznacza tak bardziej po ludzku? 🙂

SYGNET

To symbol graficzny, czyli ten „znaczek”, który czasem znajduje się nad, pod lub obok logotypu, a czasem jest z nim połączony. Przykładowo: w moim logo sygnet to te małe kwadraty (lub romby, jak kto woli 😀 ) po lewej stronie. Sygnet i logotyp to tutaj dwa osobne byty, które w zestawieniu ze sobą tworzą jeden byt, jakim jest logo. Bywają też logo, w których sygnet jest połączony z logotypem i nie może być używany osobno (chyba że w alternatywnej wersji, ale to już temat na inny wpis i póki co nie będę Ci zawracać tym głowy 🙂 ).

Logo może się składać także z samego sygnetu (przykładem takiego logo jest to, które zaprojektowałam dla Michaliny Tańskiej i które nawet w alternatywnej wersji nie ma logotypu). W takim przypadku sygnet = logo. W każdym innym sygnet to po prostu sygnet 🙂

LOGOTYP

To – jak już wspomniałam – ta część logo, która przedstawia nazwę marki. W powyższym (i poniższym 🙂 ) przykładzie logotyp to napis Pixels Factory.

TAGLINE

To slogan reklamowy, który czasami dołącza się do sygnetu i logotypu. Jak widać – w moim logo takiego sloganu nie ma.

Logotyp a logo - Zdjęcie nr 2

Teraz podstawowe pytanie: po co Ci ta wiedza? 🙂 Przede wszystkim po to, żeby opowiedzenie grafikowi, któremu zlecasz projekt logo, o Twoich oczekiwaniach, pomysłach i marzeniach z tym logo związanych nie stanowiło dla Ciebie problemu. Warto przy zlecaniu projektu mieć 100% pewności, że obie strony mają na myśli to samo i że nie przydarzy Ci się sytuacja, w której nieświadomie zlecisz komuś sam logotyp, mimo że chcesz mieć logo składające się z logotypu + sygnetu. Taka wiedza może więc ułatwić Ci życie, a przynajmniej rozmowy z grafikiem 🙂

Logotyp to ta część logo, która przedstawia nazwę marki. Click To Tweet

EDIT: Może rzucisz też okiem na notatkę wizualną o tym, jaka jest różnica między logo a logotypem, którą narysowałam na podstawie tego postu? 🙂 Możesz ją pobrać w formacie A4 (PDF lub JPG).

Czujesz tę różnicę między logo a logotypem? 🙂 A może masz jakieś dodatkowe pytania w tym temacie? Jeśli tak, to pytaj koniecznie! 🙂

Uściski 💛 💚 💙
Natalia, Pogromczyni Pixeli 😀

Natalia Bednarczyk - Pogromczyni Pixeli - Pixels Factory